maanantai 24. lokakuuta 2022

Huokaisu


Pitkän työpäivän jälkeen

kahvi odottaa minua pannussa.

Kaadan itselleni kupillisen kahvia

ja istun pöydän ääreen.

Huokaisen.

Päätän, että tänään katselen

vanhoja valokuvia

ja laitan ne järjestykseen.


Hetken päästä selaan vanhoja valokuvia.

Niissä lapset ovat vielä pieniä.

Yhden naama on täynnä jäätelöä

ja toisella polvet mustelmilla.

Hymyilen ja huokaisen.

Vihdoin valokuvat ovat siistissä järjestyksessä.

Silloin koirani tulee

ja alkaa vinkua ja pyöriä.

Arvaan, että nyt pitää lähteä ulos.


Puen sadevaatteet
ja lähden koiran kanssa lenkille.

Kun tulen sisälle koiran kanssa,

lattia on hetken päästä

täynnä kuraisia tassunjälkiä.

Huokaisen ja siivoan ne heti.

Silloin muistan,

että minun piti mennä tänään

ystäväni kanssa kahville.

Kiirehdin äkkiä bussipysäkille.


Seison bussipysäkillä.

Katson kelloani.

Bussia ei näy.

Se on jo viisi minuuttia myöhässä.

Huokaisen ja mietin,

lähdenkö sittenkin pyörällä.

Silloin bussi ilmestyy kulman takaa.


Bussissa haluan kuunnella musiikkia,

joten otan kuulokkeet esiin.

Niiden johto on taas aivan sotkussa.

Huokaisen.

Alan selvittää johdon solmuja,

mutta en ehdi avata niitä,

sillä saavun jo keskustaan.

Nousen bussista ja tapaan ystäväni.


Kun tulen kaupungista kotiin,

olen väsynyt.

Silti päätän ajaa autolla kauppaan.

Risteyksessä en jarruta,

vaan kaasutan käännökseen.

Sitten huomaan jotain.

Painan jarrua äkkiä

ja saan auton pysähtymään.

Pieni poika kävelee arasti suojatien yli.


Huokaisen.


Kaupan jälkeen ajan varovaisemmin kotiin.

Siellä minua odottaa

koko perhe

ja pehmeä peti.

Tulet minua vastaan

ja suutelet minua poskelle.


Kun kaadun petiin illalla,

huokaisen tyytyväisyydestä.

Kun odotan työhaastattelua,

huokaisen jännityksestä.

Kun olen kuntosalilla

ja nostan isompia painoja kuin viimeksi,

huokaisen päättäväisyydestä.


Mutta kun katson sinua silmiin,

huokaisen rakkaudesta.