lauantai 23. joulukuuta 2023

Pysy poissa! (osa 1)


Joulu on huomenna.

Varmistin,

että kaikki valmistelut

ovat valmiita ennen sitä.


Haimme kuusen maanantaina.

Koristelimme sen tiistaina.

Keskiviikkona siivosimme.

Torstaina leivoimme pipareita

ja joulutorttuja.

Perjantaina paketoimme viimeiset lahjat.

Nyt on lauantai.

Tänään ostamme jouluruoat.


Ja huomenna on sunnuntai

eli jouluaatto.

Päivä, jolloin kaiken pitää olla valmista.

Paitsi että ei ole.


Kävelemme ulos ruokakaupasta mieheni kanssa.

Meillä on isot ruokakassit molemmissa käsissä.

Mieheni avaa auton lukosta

ja avaa takakontin,

jonne heitämme painavat kassit.

Sitten istumme autoon.

Minulla valuu hiki otsalla.

Tunnen, kun keuhkojani kiristää.


- Onko meillä nyt kaikki?

kysyn mieheltäni hengästyneenä.

Otan ostoslistan esiin.

Kaikki on yliviivattu

eli kaiken pitäisi olla valmista.

- Eiköhän, mieheni vastaa.

Hän käynnistää auton

ja lähdemme ajamaan kotiin.


Matkalla kertaan jouluaaton ohjelmaa.

Olen aina pitänyt perinteistä.

Siksi haluan tehdä asiat

samalla tavalla joka joulu.

Mutta en tiedä toteutuuko tämä joulu

samalla tavalla kuin ennen.


- Tiedätkö, olen huolissani tyttärestämme,

sanon ajomatkalla.

- Ai Ronjasta? mieheni varmistaa.

- Niin.

Hän on ollut huoneessaan koko viikon.

Näen häntä harvoin edes aamupalalla.

Pitäisikö meidän viedä hänet lääkäriin?

kysyn huolestuneena.

- Voisimme kysyä häneltä suoraan

onko joku hätänä, mieheni ehdottaa.

- Suuttuuko hän siitä? kysyn huolestuneena.

- Mitä jos hän eristäytyy vielä enemmän?

Hän laittoi sen

“pysy poissa” -kyltinkin oveen, jatkan.


Silloin mieheni sanoo:

- Meidän pitää muistaa,

että hän on teini.

Tuossa iässä vanhempien seura

on viimeisenä toivelistalla.

Mutta meidän pitää muistaa myös,

että me olemme vanhempia.

Siksi meidän on tärkeä tietää,

jos tytär voi huonosti.


Mietin mieheni sanoja.

Mietin, haluaako Ronja edes viettää joulua kanssamme.

Toivooko hän, että voisi olla

missä tahansa muualla?

Ärsyttääkö häntä

minun luomat jouluperinteet?

Haluaisiko hän jotain muuta?

Mutta mitä hän haluaa?

Ja olenko minä tosiaan

viimeisenä Ronjan toivelistalla,

kuten mieheni sanoi?


Huokaisen syvään.


- Minusta tuntuu,

että olen epäonnistunut vanhempana,

tunnustan hiljaa.

Mieheni vilkaisee minua huolestuneena.

Käännyn poispäin hänestä

ja nojaan kyynerpäällä auton oveen.

Katson masentuneena ulos.

Ulkona on harmaata ja synkkää.

Lämpötila on plussan puolella.


Emme edes saaneet valkoista joulua.


Sitten tunnen,

kun mieheni laittaa kätensä

minun kädelleni.

Hän puristaa sitä hellästi.

Minulla on vähän parempi olo.