tiistai 6. syyskuuta 2022

Otava


Tiettyyn aikaan vuodesta

Otavan tähtikuvio näkyy yöllä

kotitaloni yllä.

Se on minulle kuin iso kyltti,

että täällä on koti.

Tiedän aina missä suunnassa koti on,

kun etsin Otavan taivaalta.


Otava on tähtikuvio,

joka näyttää vähän kauhalta.

Siinä on varsi

ja kauhan pään syvennys.

Otava muodostuu yhteensä seitsemästä tähdestä.

Suomessa sen voi nähdä koko ajan.


Otavan avulla

on myös helppo löytää pohjantähti.

Se sijaitsee siellä suunnassa,

mihin Otavan kauha osoittaa.


Lapsena Otava oli ainoa tähtikuvio,

jonka osasin tunnistaa.

Siksi sen löytämisestä tuli aina hyvä olo.

Vaikka muut tähtikuviot olivat vieraita,

Otava oli tuttu ja turvallinen.

Se pysyi aina paikallaan

ja valvoi yöt kattomme päällä

kuin suojeleva vartija.


Nykyään Otava merkitsee minulle

löytymistä ja suunnan osoittajaa.

Se on kuin kompassi,

jonka nuoli näyttää aina kohti kotia.

Kun katson Otavaa yön taivaalla,

minulla on aina sellainen tunne,

että nyt olen kotona.

Vaikka olisin jossain muualla,

Otava muistuttaa,

että koti on olemassa.


Jos minulla on hankala tilanne elämässäni,

tykkään katsella tähtitaivasta.

Tähtitaivasta tutkimalla

muistutan itseäni siitä,

että olen vain pieni osa maailmaa.

Mietin aina,

että jos istuisin jollakin noista tähdistä,

millaiselta elämäni näyttäisi sieltä katsottuna.

Yleensä silloin ongelmani näyttävät niin pieniltä,

että oivallan,

että niiden kanssa pystyy pärjäämään.


Varsinkin Otavan tutkimisesta

minulle tulee turvallinen olo.

Aina kun katson sitä,

kuulen mielessäni rakkaideni äänet.

Ne sanovat,

että asioilla on tapana järjestyä.


Otava muistuttaa minulle,

että vaikka maailma muuttuu,

jotkin asiat pysyvät samana.

Kuten esimerkiksi Otava.

Ja vaikka joskus tuntuu,

että muut ihmiset ovat kaukana,

Otavan näkeminen lohduttaa minua.

Se on aina läsnä,

joten olen aina kotona.